Kitzsteinhorn, Zell am See, Kaprun, Maiskogel, Saalbach

Prečo je Kaprun / Kitzsteinhorn jedno z najlepších lyžiarskych stredísk

Tento december sme sa už štvrtýkrát vrátili do Kaprunu, aby sme si dobre zalyžovali. A so sestrou to bolo po tretíkrát. A ako sa hovorí, do tretice všetko dobré, konečne nám sestra nepriniesla mračná plné snehu a minimálnu viditeľnosť, ale naopak, užili sme si nádherné perinky na slnkom zaliatych zjazdovkách. Proste lyžovačka ako má byť.

Kitzsteinhorn – Kaprun bolo po Stuhlecku druhé rakúske lyžiarske stredisko, ktoré sme pred pár rokmi navštívili. A od tohto okamihu nás sem znovu a znovu lákali nielen krásne výhľady z ľadovca, dokonalý manchester a malebný rakúsky vidiek, ale najmä rôznorodosť a každoročné prekvapenia v podobe rozširovania zjazdoviek a prepájania s novými strediskami. Viac už v článku ďalej.

Výhľady z ľadovca Kitzsteinhorn nad mestečkom Kaprun
Keď je na ľadovci ideálne počasie, je vidno celé údolie i okolité štíty. Medzi inými napríklad Grossglockner.

Vzdialenosť

Keďže žijem v Brne (no aj keď cestujeme so sestrou, tak vyrážame z Brna) najviac ma zaujíma ako ďaleko musím za snehom cestovať z Brna. Do Kaprunu je to pohodových 5 a pol hodiny, čo je tak akurát, aby ste sa buď po ceste zastavili na menší výlet (napríklad do Hallstattu či Salzburgu) alebo, ak nemáte problém si privstať, si mohli ešte v ten istý deň aj zalyžovať.

Z Bratislavy to dáte autom za necelých 5 hodín a zo stredného Slovenska za niečo vyše šiestich, čo je stále skvelý čas na párdňovú lyžovačku.

Ja to hlavne beriem tak, že v okolí Brna veľmi veľa možností na dobrú lyžovačku nie je a tobôž nie na prírodnom snehu. Najbližie stredisko, do ktorého sa nám oplatí cestovať na celodenné lyžovanie je Stuhleck, kde sme za tri hodiny. Na Slovensku je to predsa len o niečo lepšie, čo sa týka hustoty lyžiarskych stredísk a pol dňa si bez dlhého cestovania zalyžujete takmer všade (ok, okrem južnejších častí).

Skipas platný v štyroch rôznych strediskách

Pre detailné informácie o strediskách, interaktívnu mapku či informácie o počasi odporúčam web kitzsteinhorn.at

Túto sezónu poprvýkrát skipas zahŕňa aj neďaleké strediská Saalbach/Leogang/Fieberbrun vzdialené asi 20 minút od Kaprunu, čo spolu s ľadovcom, Kaprunom a Zell am See vytvára vyše 400 kilometrov zjazdoviek! Čo nie je vôbec málo. A nakoľko sú strediská v rôznych nadmorských výškach a zároveň rozprestreté cez tri údolia, dá sa lyžovačka perfektne naplánovať s ohľadom na počasie.

Kitzsteinhorn v hmle
To, čo vzadu napravo nevidno je Kitzsteinhorn. Tento deň sme sa rozhodli začať nižšie na Maiskogeli a spravili sme dobre. Poobede sme sa lanovkou 3K K-onnection previezli na Kitzsteinhorn, kde sa vyčasilo a bol celý zaliaty slnkom. Ráno to tak teda vôbec nevyzeralo.

Ľadovec býva častokrát ponorený v hmle alebo na ňom zúri víchrica a vtedy sa oplatí jazdiť napríklad na nižšie položenom Saalbachu. Podobne, keď je pekne, asi chcete ráno zamieriť rovno na Kitzsteinhorn. Ale tiež sa nám stalo, že predpoveď počasia bola nejasná a tak sme sa v pochmúrnom ráne vybrali lyžovať na Maiskogel a poobede, keď sa roztrhali oblaky a ustali zrážky, sme sa pohodlne lanovkou 3K K-onnection vyviezli na ľadovec a deň ukončili tam.

Kopec snehu cez sezónu aj mimo nej

Tieto Vianoce sme sa rozhodli stráviť práve na svahoch v okolí Kaprunu a keďže sa ročné obdobia tak trochu posúvajú, december už dávno nie je zárukou hustého sneženia a Vianoc na snehu ani v samotnom srdci rakúskych Álp. A tak sme do posledného dňa s napätím čakali ako nakoniec bude.

No pár dni pred Vianocami bolo na ľadovci vyše metra a pol snehu a na “malom” Maiskogeli akurát dostali zasnežovanie do takého štádia, aby ho tiež mohli otvoriť. Kopce okolo Saalbachu všetky pokrývala hebká perinka a v mestečkách v chladnejšom údolí boli, na rozdiel od Kaprunu, tiež haldy snehu. Lyžovačku sme si teda podľa počasia a snehových podmienok rozložili na všetky kopce, ktoré nás zaujímali, a vytiahli sme zo skipasov úplné maximum. Takže aj keď predcestovné refreshovanie webkamier prinášali obavy, všetko bolo nakoniec úplne perfektné.

Perinky v stredisku Saalbach
Ďalšia z periniek a jedna z panoramatických ciest lesíkom.
Perinky nad Saalbachom do tretice

Okrem toho, na ľadovci Kitzsteinhornu sa lyžuje až do júna, čo je na lokalitu nie až tak vzdialenú od nás celkom dobrá dilema v istom bode sa rozhodovať medzi porovnateľným výletom k moru alebo na lyže 🙂

Nekonečné možnosti zjazdového lyžovania, freeridu, snowboardingu a iných aktivít

A o možnostiah na svahu snáď ani nemusím rozprávať. Ráno vyčesaný menčester, široké zjazdovky od modrých pre začiatočníkov až po čierne (najznámejšou je tu Black Mamba s 63-percentným sklonom), a rovnako veľa freeridových trás na úbočiach, pomedzi skaly alebo v žľaboch, z ktorých niektoré sú aj veľmi pekne označené.

Každý kopec má aspoň jeden fun park, kde si zaskáčete do sýtosti, nechýbajú parky pre deti, slalom s videom, či zjazd na rýchlosť s časomierou.

Freeride všade naokolo
Obzvlášť Saalbach mal freeride všade naokolo. A vďaka otvorenej krajine sa tu dalo veľmi ľahko navigovať.

Na Maiskogeli je napríklad niekoľko upravených lesných ciest, z ktorých jedna vás zavedie, ak trafíte, na Maiskogel Alm Ranch, kde vás privítajú mojkacie alpaky a somáriky.

Na Kitsteinhorne zas môžete navštíviť obrovské iglu či cez niekoľko metrový tunel vyšliapať k najvyššiemu výhľadu v okolí.

No mohli byť kúsok od zjazdovky skryté tieto huňaté tvory?

Okolo Saalbachu je zase toľko poprepájaných zjazdoviek, že sa nám za jeden deň podarilo sotva prelyžovať na jednu stranu údolia a vrátiť sa späť. A to sme pôvodne chceli ísť úplne opačných smerom.

Ja teda lyžujem zatiaľ len upravené zjazdovky, ale ani na najmenšom kopci v tom najhoršom počasí som sa tu ešte nikdy nenudila.

Dokonalé prepojenie naprieč strediskami

No a keď už sme pri tom prepájaní. Saalbach, Hinterglemm a Leogang sú ideálne poprepájané vlekmi, takže 15-kilometrové údolie rozdelené cestou a sem-tam dedinami za jeden deň prejdete z jedného konca na druhý a zopár ďalších dní vám potom bude trvať otestovať všetky lanovky či prejsť na opačný kopec. Od Saalbachu k Zell am See sa zase preveziete lanovkou zellamseeXpress.

Aby to nebolo len o bielych perinkách a modrej oblohe. Takto sme už tiež pár krát lyžovali - v snežení, dokonca aj daždi. Mimo ľadovca, kde zvykne ako bonus aj intenzívne fúkať a viditeľnosť sa rapídne znižuje, to bol ale stále skvelý zážitok.
Aby to nebolo len o bielych perinkách a modrej oblohe. Takto sme už tiež pár krát lyžovali – v snežení, dokonca aj daždi. Mimo ľadovca, kde zvykne ako bonus aj intenzívne fúkať a viditeľnosť sa rapídne znižuje, to bol ale stále skvelý zážitok.

Prepojenie s Kaprunom v tomto smere nie je, ale tu zas poslúži skibus. Skibusom sa rovnako dostane aj na Maiskogel alebo Kitzsteinhorn, no a novinkou sezóny 2019/2020 je nová lanovka 3K K-onnection spájajúca práve tieto dva vrcholy.

Takže s dobrým plánovaním je to úplná pohoda.

A môžete aj niečo vyhrať!
Deň pred odchodom som sa zapojila do súťaže, pozbierala nejaké badge, prešla všetkými meračmi a dostala som hrnček. Ako málo stačí ku šťasiu 🙂

Ubytovanie

Sme v Rakúsku, takže ubytovacie možnosti sú veľmi široké – od prespania na súkromí v gasthausoch až po päťhviezdičkové hotely so SPA. Jediné, čo tu je asi ťažšie je ubytovanie s priamym prístupom na zjazdovku, respektíve priamo na zjazdovke. Zvyčajne si to buď aspoň kúsok odšlapete alebo sa k zjazdovke musíte prepraviť autom alebo autobusom.

Rakúske dedinky sú malebné.
Rakúske dedinky sú malebné, bez ohľadu na to kde prespávate. Všadeprítomné apres-ski je samozrejmosťou.

~~~

Ak ešte tento rok váhate, kam na dobrú lyžovačku, tak región Kaprun / Zell am See / Saalbach určite nesklame ani tých najnáročnejších. Stovky kilometrov zjazdoviek od panoramatických s krásnymi výhľadmi na okolitú krajinu až po čierne či bláznenie sa v powderi preverí kondičku a vytrvalosť v akýchkoľvek podmienkach. Okrem toho, široký výber oceníte tak ako my aj keď počasie nebude úplne dokonalé, pretože ak je na ľadovci nízka viditeľnosť a víchrica, jednoducho proste zídete do nižšej časti a užijete si to inde.

Aké lyžiarske destinácie máte najradšej vy a čo by ste nám odporučili? Kľudne sa s nami podeľte dole v komentároch alebo na našej Facebookovej stránke.